KIU PSİKOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SEREN UĞUR, ERGENLERDE OYUN BAĞIMLILIĞINA DİKKAT ÇEKTİ.
Öğr. Gör. Seren Uğur, teknolojinin gelişmesi ile birlikte, özellikle ergenlerde (12-18) yaş gruplarında teknoloji kullanımının aşırı olduğunu ve bu kullanım arasında özellikle ergenlerin popüler oyunlara bağımlılık gelişrtirdiğini dile getirdi. Bir ergenin oyun bağımlısı olarak nitelendirilebilmesi için; video/internet oyunları üzerine aşırı kafa yorması gerektiğini, oyun oynamadığında kötü hissetmesi ya da yoksunluk belirtileri göstermesi gerektiğini, kendini daha iyi hissetmek için giderek daha da artan sürelerde oyun oynamayı istemesi, kendisini kısıtlamaya çalışsa da daha az oyun oynamayı becerememesi, daha önceden severek yaptığı diğer işleri yapmayı istememesi, okulda, iş yerinde ya da evde fazla oyun oynamaya bağlı olarak gelişen problemlerle kaşılaşması, oyun oynama süresini gizlemek için yakınlarına ya da başkalarına yalan söylemesi, kendini kötü hissettiğinde duygu durumunu iyileştirmek için oyun oynaması, video/internet oyunlarına katılımdan dolayı önemli ilişki, iş, eğitim ya da kariyer fırsatlarını kaçırması gerektiğinin altını çizdi. Uğur, oyun bağımlılığının psikolojik etkilerinin öenmli düzeyde hem ergenlerin hem de ailelerin hayatını kötü etkilediğini dile getirdi.
Örneğin, oyunlara bağımlı olan biri, oyun oynamaya devam etmek için genellikle uyumak veya yemek yemekten kaçınır. Bunun sonucunda ise uyku bozukluğu veya kiloyla ilgili sağlık sorunları ortaya çıkabilir. Özellikle gelişimini tamamlamamış olan ergenlerde bu durum ileride gözükebilecek ciddi hastalıklara zemin oluşturur. Benzer şekilde, oyun oynamak için kişiler kısa vadede aile etkinliklerini, arkadaşlarıyla gezileri veya diğer sosyal etkileşimleri kaçırabilir. Bu, uzun bir süre boyunca bir kalıp olmaya devam ederse, bağımlılar kendilerini toplumdan izole edebilirler.
Öğr. Gör. Seren Uğur, video oyunu bağımlılığının dikkate alınması gereken diğer uzun vadeli etkilerinin finansal, akademik ve mesleki sonuçları olduğunu ve video oyunları ve video oyunu ekipmanlarının, özellikle çevrimiçi çok oyunculu oyunlar için gerekli olan yüksek hızlı internet bağlantısı gibi maliyetler hesaplandığında çok pahalı olabileceğinin altını çizdi. Bu oyunlar aynı zamanda çok zaman alabilir ve oyun bağımlıları eğitimlerine veya kariyerlerine odaklanmak için gerekli zamanı bulamayabilir. Uğur, oyun bağımlılığının özellikle 13-17 arası yaş gruplarında çok yüksek olduğunu ve her on gencin birinde oyun bağımlılığı olabileceğini dile getirdi. Oyun bağımlılığı geliştirmede riskli grupların genelde teknoloji ile yakından alakalı, bilgisayar, telefon gibi teknolojiyi daha sık kullanan ergenler olduğunu belirten Uğur, yapılan araştırmaların özellikle Asperger sendromlu ya da dikkat bozukluğu ve hiperaktivite öyküsü olanların daha yüksek risk altında olabileceğini belirtti.
Öğr. Gör. Seren Uğur cümlelerine son verirken ailelerin, oyun bağımlılığını engellemeleri için çocukları ile önceden anlaşarak bir zaman limiti koymak ve bu limitin aşılmasına izin vermemeleri gerektiğini,telefonları ve oyun oynayabileceği diğer aletleri yatak odasının dışında tutmalarını böylelikle gece gizlice kalkıp oynamalarını engelleyebileceklerine ve çocukları sanatsal ve kültürel hobilere, egzersize ve fiziksel aktiviteye yönlendirmeleri gerektiğinin önemini vurguladı. Son olarak Uğur, ailelerin engel olamadığı durumlarda psikolojik bir destek almaları gerektiğini ve bunun altında yatan psikolojik faktörlerin tespit ve tedavi edilmesi gerektiğinin önemini vurguladı.